Home Forum Borgerhout welk beroep? – akte 185 , 1851

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
      jaaphaasnoot
      Deelnemer

Welk beroep staat hier vermeld? In meerdere andere bronnen (bevolkingsregister, andere akten) staat voor deze persoon steevast suikerbakker vermeld; maar dat lijkt hier niet te staan.
      Ik kom niet verder dan iets met stoker of slaker (kalk).
      Groet,

Jaap

Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      Peter Harnie
      Deelnemer

Hallo Jaap,

Da’s inderdaad een moeilijke, maar er staat “stokvischwyker” = stokviswijker

Vriendelijke groet,
      Peter

Peter Harnie
        Deelnemer

Het is een oud woord, en met wijker wordt weker bedoeld. Het beroep kwam blijkbaar al eens ter sprake op dit forum zo’n 3 jaar en 2 maanden geleden bij akte van overlijden n°257 jaar 1847 stad Antwerpen.

Groet,
        Peter

Sven Vrielinck
      Moderator

Goedemorgen Jaap en Peter,

Ik lees eveneens stokvischwijker, een benaming die we vandaag niet meer kennen (
      https://sosantwerpen.be/forum/onderwerp/1831-nr-121-beroep-echtgenoot/).

Groeten,
      Sven

jaaphaasnoot
      Deelnemer

Goedemorgen Peter en Sven,
      Hartelijk dank voor jullie voor reactie. Dit beroep was ik nog niet tegen gekomen.

Groeten, Jaap

Peter Harnie
      Deelnemer

Goedemorgen heren,

Ik durf geen links posten want ik doe het niet goed, maar als je op Google zoekt naar “huidenvettersplein wiki” en je opent de Wikipediapagina van het plein in Brugge, dan lees je onder de paragraaf “Stadsassyse” dat het beroep (hier gespeld als “weker” – typ in het zoekvak van ons forum gewoon 257 1847 en je vindt de forumthread waar ik het over had) bestond naast dat van vishandelaar, of de tekst doet althans vermoeden dat het niet onmiddellijk om een handelaar gaat, maar meer specifiek om iemand die stokvis klaarmaakt voor consumptie. Lees meer over dat laatste op “stokvis (voedsel) wiki” onder “Droog- en weekproces”.

Groeten,
      Peter

Sarah Heynssens
      Sleutelbeheerder

Bedankt voor de tips Peter!

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.