Home Forum Controleren en aanvullen op basis van de overlijdensakten toevoeging kantlijn (akte 532 – 1840)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #5396
    jaaphaasnoot
    Deelnemer

    Goedemorgen,

    Goedemorgen

    De toevoeging C de S ben ik al vaker tegen gekomen en is al eens besproken op dit forum.

    In de akte staat er iets meer: C de S@ (Seg?). Misschien werpt dat meer licht op de betekenis van deze afkorting.

    Groeten, Jaap

     

    #5399
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dag Jaap,

    Dank je om deze nuttige info met ons te delen. Hoewel het mij nog niet duidelijk is wat de letters betekenen, kan deze info helpen bij het vinden van de oplossing. De laatste letters doen me denken aan ‘séj(our)’ (verblijf), maar dat is voorlopig gissen.

    Groeten,

    Sven

     

     

     

    #5402
    jaaphaasnoot
    Deelnemer

    Dag Sven,

    Dat zou een goede mogelijkheid zijn.

    Bij de C dacht ik aan Caserne, maar dat is natuurlijk ook maar een gedachte.

    Groeten, Jaap

    #5405
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Ik heb verder gezocht en denk aan ‘certificat de séjour’. Behalve de bevolkingsregisters hield de politie in Antwerpen ook registers van ‘Vergunningen van verblijf’ bij. Hierin werd genoteerd wie als vreemdeling in Antwerpen verbleef. In welk geval het adres vermeld in de akte op deze registers zijn gebaseerd.  Bij minstens één akte waar de de letters C. de S. in de kantlijn  staan, gaat het inderdaad om een vreemdeling.

    Het is maar een vermoeden dat bevestigd moet worden. De afkorting kan ook een heel andere betekenis hebben…

    Groeten,

    Sven

    #5406
    Pierre Smet
    Deelnemer

    In Frankrijk heeft men het over een

    Carte of carnet (boek) de séjour: un titre de séjour qui permet à son titulaire de séjourner en France pour une durée d’un an (en règle générale)

    Pierre

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.