Home Forum Geboorteakten Straatnaam 1873-4133

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #7400
    JanV
    Deelnemer

    Dag Sven,

    Welke straatnaam is dit? Molenstraat Wk 6?; (Walenstraat heeft Wk 5, zoals je bij een van mijn eerdere vragen hebt aangegeven.) Het  Felixarchief voor de Molenstraat geeft nr 8 en 10; Lijst der Straten kadasternummering geeft Wk 6, politienr is 8

    Ik merk dat de overeenkomst tussen  wijknummers van de geboorte-akte en de stratenarchieven regelmatig niet overeenstemmen. Daar heb ik dus geen zeker houvast aan.

    Je geeft aan dat je de straatnamen regelmatig controleert aan de hand van overlijdensaktes. Ik neem aan dat dat betrekking heeft op reeds gedigitaliseerde bestanden, anders wordt het wel erg lastig zoeken. Is het mogelijk en gewenst om die beschikbaar te maken, zodat ik zelf zonodig gegevens kan controleren aan de hand van deze aktes?

    Met vriendelijke groet, Jan Verberne

    #7405
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Beste Jan,

    Dit is inderdaad de Molenstraat in wijk 6.
    De wijken die in de geboorteakten staan, betreffen uitsluitend de politiewijken (en niet die van het kadaster). Zoals je terecht opmerkt, stemmen de straten en deze wijken niet altijd met elkaar overeen. Dit is enerzijds het gevolg van de wijzigende wijkgrenzen in de loop van de 19de en 20ste eeuw. Om een idee te geven van deze veranderingen, heb ik een beknopt overzicht gemaakt en op de server gezet: http://users.ugent.be/~svrielin/Wijkindeling_Antwerpen_Beknopt_overzicht.pdf.
    Anderzijds zijn sommige wijknummers in de geboorteakten fout door vergissingen die de ambtenaren begingen of fouten in de lijsten waarop ze zich baseerden.
    Als hulpmiddel om straten te identificeren maak ik gebruik van adresboeken en de stratenlijst van 1907, die jij eveneens kent. Voor zover mogelijk neem ik mijn toevlucht tot de overlijdensakten die al zijn ingevoerd. Helaas zijn deze laatste bestanden nog absoluut niet geschikt om te worden gedeeld door de grote versnippering van de gegevens (meer dan 400 bestanden), de omvang (meer dan een half miljoen lijnen) en de (ongekuiste) staat waarin de gegevens nu verkeren. We zijn volop bezig met het samenvoegen, nakijken en gelijkmaken van deze reeksen, maar door de enorme omvang neemt deze opdracht de nodige tijd in beslag.
    In afwachting mag je gerust onleesbare namen als zodanig aanduiden of vragen stellen via dit forum. Samen zien we meer.

    Groeten,
    Sven

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.