Home Forum Geboorteakten ontbrekende straatnaam – 1862 – akte 2574

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #8361
    jaaphaasnoot
    Deelnemer

    Goedemorgen,

    Ik tref een geboorteakte aan met een huisnummer zonder straatnaam.Het huisnummer is nogal ongebruikelijk: 467.28/0 / 1 in wijk 5; ook staat vermeld O.B. (Oude Boeken)

    Ik heb geprobeerd de straatnaam te vinden in het bevolkingsregister. Na enig zoekwerk gevonden onder een nieuw adres. De ongehuwde moeder bleek met haar kind kort na de geboorte verhuisd te zijn naar de Hemelstraat 37.8. Daar is dit huisnummer ook te vinden (bij haar vorige inschrijving) nu in wijk 6 , en  met een straatnaam of plaataanduiding, die ik niet kan plaatsen.

    Er lijkt Sapp te staan. Klopt dit? En gaat het hier om een straatnaam?

    Groeten, Jaap

    #8362
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Goedemorgen Jaap,

    Ik denk dat er Supp. staat. Wat het hier betekent, weet ik ook niet. Het kan verwijzen naar supplement (bij het bevolkingsregister) of supprimé (verwijzend naar dat oud adres).

    De afkorting O.B. heeft betrekking op de bevolkingsregisters vóór de laatste hernieuwing van die registers in 1856/57. In die periode waren de huizen per blok in plaats van per straat genummerd. Vandaar de straat ontbreekt. Wijk 6 maakte toen nog deel uit van wijk 5. Het nummer 467.28.1 uit die periode bestond effectief en was een woning aan de Isabellelei (nr. 85 vanaf 1857).

    Je mag in de kolom huisnummer “O.B. 468.28/0/1” invullen.  Daarmee weten we in principe voldoende. In de kolom opmerking kan je dan vermelden naar waar de moeder verhuisd is na de geboorte van haar kind. Veel dank voor de opzoekingen !

    Groeten,

    Sven

    #8363
    jaaphaasnoot
    Deelnemer

    Dag Sven,

    Hartelijk dank voor de toelichting. Ik vul het zo in.

    Groeten, Jaap

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.