Home Forum Geboorteakten onleesbare bijschriften – akte 57 (1821)

Weergave van 11 reactie threads
  • Auteur
      jaaphaasnoot
      Deelnemer

Goedemorgen,

Bij deze akte staan 3 bijschriften; in de linkermarge, onder de akte en ook over de akte heen geschreven. Voor mij nagenoeg onleesbaar. Ik kan een enkel jaartal lezen, maar meer ook niet. Verder weinig aanknopingspunten; onwettig kind van een moeder die niet in Antwerpen woonde met een onvindbare familienaam .

Iemand die het onleesbare toch leesbaar kan maken?

Groeten, Jaap

jaaphaasnoot
      Deelnemer

Ik vind net tussen de akten een briefje (een bladzijde verder) die over deze akte gaat. Iets beter leesbaar. Probeer het te ontcijferen.

Jaap

Sarah Heynssens
      Sleutelbeheerder

Dag Jaap,

Ik maak op het bijgevoegde briefje op dat het gaat om een akte van erkenning door de moeder.

De erkenning van een kind betekende niet noodzakelijk dat het ook gewettigd werd. Een onwettig kind kon na de geboorte enkel gewettigd worden indien de ouders nadien met elkaar huwden en tijdens de huwelijksplechtigheid verklaarden dat het kind van hun was.

Je mag invullen onwettig in kolom M en ‘nadien erkend door de moeder.

Vriendelijke groeten,

Sarah

jaaphaasnoot
      Deelnemer

Het briefje betreft een akte van erkenning (te vinden in de geboorteakten van 1825, N.r 1820).

De moeder met een andere familienaam, dan in de geboorteakte stond (intussen getrouwd?), erkent haar dochter.

Het blijft dus een onwettig kind met een nieuwe familienaam.

Eén van de drie bijschriften zal hier wel betrekking op hebben. Blijven er nog twee over.

jaaphaasnoot
      Deelnemer

Dank je Sarah voor je reactie.

Groeten Jaap

jaaphaasnoot
      Deelnemer

Nog even terug komend. In de geboorteakte staat als geboorte- en woonplaats van de moeder in beide gevallen Brussel; in de akte van erkenning Antwerpen, zowel voor de geboorte- als de woonplaats. Het kan om vergissingen gaan, of misschien toch meer aan de hand? Gezien alle bijschriften zou dat goed kunnen.

Jaap

jaaphaasnoot
      Deelnemer

Het valt me nu pas op, maar de nieuwe familienaam Collens is de oude familienaam Snelloc in omgekeerde volgorde geschreven. Wilde iemand bij de geboorteaangifte de geboorte van dit onwettige kind verdoezelen door onjuiste informatie te geven?

Sarah Heynssens
      Sleutelbeheerder

Dag Jaap,

Dat is het inderdaad! Ik had Callens gelezen en de link nog niet gelegd… . Vermoedelijk wilde de vrouw inderdaad haar buitenechtelijk kind verbergen.

Na het downloaden van de pagina en wat gespeel met de instellingen kon ik in het bijschrift dat schuin over de tekst geschreven staat een verwijzing naar een huwelijksacte ontcijferen. Het kind lijkt dus toch erkend te zijn.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9392-WJ8M-3?cat=292192&i=18

Groetjes,

Sarah

jaaphaasnoot
      Deelnemer

Goed dat dat je deze tekst kon lezen; het is nu wel duidelijk hoe het zit. Wel opmerkelijk dat dit kind tot twee keer een nieuwe familienaam kreeg.

Ik heb de geboorteakte van de moeder gevonden en daaruit blijkt dat ze inderdaad in Antwerpen is geboren en niet in Brussel, zoals in de geboorteakte van het kind staat.

Laat ik Brussel staan in kolom U en ook V en geef een toelichting in kolom W; of vul ik het als volgt in in $Bruxelles$Ansvers (in kolom U en V)?

Groeten Jaap

Sarah Heynssens
      Sleutelbeheerder

Dag Jaap,

Je mag meteen de correctie noteren $Bruxelles$Ansvers en in de toelichting iets meer uitleg over de aktes verschaffen.

Bedankt!

Sarah

jaaphaasnoot
      Deelnemer

Ga ik zo doen; intussen ook met behulp van de indexen van het bevolkingsregister en het bevolkingsregister zelf het woonadres gevonden.

Het was even puzzelen, maar de de informatie is nu wel compleet

Hartelijk dank voor je hulp

Groeten, Jaap

Sarah Heynssens
      Sleutelbeheerder

Super. Heel graag gedaan!

Weergave van 11 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.