Home Forum Geboorteakten Naamswijziging geboorteakte 7178 (1897)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    jaaphaasnoot
    Deelnemer

Het betreft een wijziging van de familienaam van de vooraanstaande Vlaamse politicus en voormalig burgemeester van Antwerpen Lode Craeybeckx, vermoedelijk jullie wel bekend.

Ik begrijp de wijziging niet goed; wanneer ik het goed lees is Craeybeckx veranderd in Craeybeckx (geen wijziging dus). In de andere akten die ik heb gevonden (bijv. de huwelijksakte) wordt de naam steevast gespeld als Craeybeckx; in teksten van na de wijziging in 1947, die in overvloed te vinden zijn op het internet wordt de naam ook steeds zo geschreven. De geboorteaktes van 1947 zijn voor zover ik weet niet online te raadplegen.

Maar misschien lees ik het toch verkeerd. Iemand die weet hoe dit zit?

Groeten, Jaap

Sven Vrielinck
    Moderator

Goedemiddag Jaap,

Wat een mooie vondst! Ja, Lode Craeybeckx was en is heel bekend in Antwerpen en Vlaanderen. Ik begrijp de notitie in de kantlijn ook niet goed. Het vonnis lijkt niets te wijzigen. De enige reden die ik nu kan bedenken, is dat deze notitie ambtshalve aan alle akten van naaste bloedverwanten werd toegevoegd. Misschien omdat de naam foutief is gespeld in sommige akten van gezins- of familieleden. Maar dat is gissen…

Fijne dag,

Groeten,

Sven

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 1 week geleden door Sven Vrielinck.
    jaaphaasnoot
    Deelnemer

Dag Sven, het blijft gissen inderdaad. Een  kleurrijke figuur met een bijzondere levensloop, wanneer ik de verhalen lees over Lode Craeybecx

Hartelijk dank voor je opmerkingen,

Groeten, Jaap

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.