Home Forum Geboorteakten Jaar 1876 akte 1999 adres

Weergave van 3 reactie threads
  • Auteur
      Jozef Smits
      Deelnemer

Nog eentje om deze serie scans af te ronden :

adres onleesbaar; woonde in 1874 (akte 1855) Kaasstraat 16 S 1 en in 1877 (akte 605) Kleine Goddaert 18 S 1, dit lijkt me nog een ander adres in deze wijk

Sven Vrielinck
      Moderator

Goedemorgen Jo,

Hier staat Vleeschouwer[straat] nr. 19 in wijk 1.

Groeten,

Sven

Jozef Smits
      Deelnemer

Bedankt Sven.  Ik heb ze inderdaad terug gevonden in het bevolkingsregister per adres (Vleeschouwersstraat 1 – 19, pag 28 van 29).  Ze zouden op 18 juni van dat jaar verhuisd zijn naar Zirkstraat 6, zelfde wijk (1).  Dat zijn 4 adressen op 4 jaar tijd.

Ik heb de indruk dat de mensen veel verhuisden in die periode.  Dat lijkt me een moeilijkheid in het onderzoek om sociale situatie te verbinden aan adres van overlijden (of van geboorte).

Sven Vrielinck
      Moderator

Dat klopt Jo. De vele verhuizingen bemoeilijken het sociale onderzoek tot op zekere hoogte. Ze zijn echter ook een indicatie van armoede. Het waren immers vooral de armen die vaak verhuisden, doorgaans omdat ze de huur niet of moeilijk konden betalen.  Het is onze bedoeling om de huurwaarde van de huizen op te sporen en zo te achterhalen in welk buurten rijk en arm zich concentreerden. En vervolgens die gegevens te koppelen aan de doodsoorzaken.

Groeten,

Sven

Weergave van 3 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.