5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #3532
    Jozef Smits
    Deelnemer

    Hoe kan ik dit ‘adres’ noteren ?

    En wat betekent het eigenlijk ?

    #3533
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Goedemiddag Jozef,

    Bestedelingen der godshuizen zijn armen, ouderen of hulpbehoevenden die door het bestuur van de godshuizen, een liefdadigheidsinstelling, werden ondersteund.

    Aangezien deze vermelding op de plaats van het adres staat, mag je die in de adreskolom invoeren. Achteraf zal ik deze kolommen gelijk maken en verder verwerken. Bedankt.

    Groeten,

    Sven

    #3534
    Jozef Smits
    Deelnemer

    Bedankt Sven.

    Ik vermoedde zo iets al, maar nu weet ik het zeker.

    #3535
    Wouter Ronsijn
    Moderator

    Beste Jozef,

    Als aanvulling op wat Sven reeds schreef: Bestedelingen zijn personen die ondersteund werden door de openbare godshuizen door die bij een ander gezin te plaatsen. Dat gezin werd dan betaald door de godshuizen voor het onderhoud van die persoon. Op sommige plaatsen gebeurde dat soms zelfs openbaar. De te onderhouden personen werden getoond aan het publiek, en degene die aan de laagste (!) prijs het onderhoud zou doen, kreeg dan de bestedeling. Sommige tijdgenoten vergeleken dat met slavenmarkten, en deze praktijk kon aanleiding geven tot misbruik. In 1867 gebeurde dat in Antwerpen waarschijnlijk niet meer.

    vriendelijke groeten,

    Wouter

    #3547
    Jozef Smits
    Deelnemer

    Bedankt voor deze interessante informatie.

    Wat me tot het stellen van de vraag bracht is het feit dat het een  getrouwde vrouw betreft.  Zij is ‘slechts’ 69 jaar, en haar echtgenoot is zijdewerker.  Ik zou verwachten dat de ‘bestedelingen’ vooral weduwen en ongehuwde vrouwen zouden zijn, of mensen zonder beroep.

    Een vlugge zoekopdracht via KBR-Belgicapress leert me dat de bestedelingen der Antwerpse Godshuizen blijkbaar niet enkel in Antwerpen terecht kwamen.  Ik vond er een in 1911 in Aarschot, in 1913 een in Mechelen, in 1914 nog een in Aarschot.  En het zijn geen oude vrouwen.  Misschien een goed onderwerp om iets over te schrijven.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.