Home Forum Geboorteakten Jaar 1864 akte 447 linkermarge

Weergave van 7 reactie threads
  • Auteur
      Jozef Smits
      Deelnemer

In de linkermarge van deze akte staat heel wat bijgeschreven.
      Wat ik tot nu toe heb kunnen ontcijferen is dat het over Maria Theresia Dingmans (of Brugmans ?) gaat, geboren op 6 februari 1864, onwettige dochter van Anna Maria Dingmans (Brugmans), geboren te Sint Truyen den tweeden (of tienden) October 1836.
      Er staat nog een tweede stuk onder waar ik nog nniets kon van maken.

Hoe moet ik deze akte inbrengen ?
      Kan er iemand helpen de juiste gegevens te lezen ?

Alvast gedankt.

Rob ten Berge
      Deelnemer

Beste Jozef.
      Kun je een afbeelding van de akte invoegen misschien kan ik je dan helpen.
      Om wat voor akte gaat het een Geboorte of overlijdensakte?
      Antwoord maar door op dit artikel te reageren

Sven Vrielinck
      Moderator

Goedenamiddag Jo,

De tekst eronder geeft aan dat het kind, Maria Theresia Dingemans, door het huwelijk van de moeder nadien is gewettigd.
      Daarboven lees ik dezelfde tekst als jou. Het geboortejaar van de moeder is me onzeker. Haar leeftijd, de gegevens van de vader en andere ontbrekende gegevens mag je leeg laten. Bedankt.

Groeten,
      Sven

Jozef Smits
      Deelnemer

Bedankt Sven.

Het nog resterende probleem is dat deze tekst blijkbaar bij geen enkele genummerde akte hoort. Op heel deze scan is er geen persoon die Dingemans heet, noch op de vorige scan. Het lijkt me een akte te zijn die er naderhand is bijgeschreven. Ik zie ook geen adres staan. In de index voor het jaar 1864 staat er een ander kind Dingemans (Maria Constantia, akte 2069). In de 10-jarige index staat ze ook niet (zoals verwacht als ze op de jaarlijkse ontbreekt).
      Vandaar mijn vraag hoe ik deze geboorte moet opnemen in de tabel.
      Staat de naam van de ‘vader’ ook in de tweede tekst ?

Jozef Smits
      Deelnemer

Ik hoopte de naam van de vader terug te vinden via de huwelijksakten, maar in de indexen van de huwelijksakten 1861-1870 een 1871 – 1880 vond ik geen Anna Maria Dingemans terug. Ik meende ergens in de tekst het jaar 1865 e ontwaren voor het huwelijk, maar ook daar vang ik bot.
      De naam van de vader zal dus inderdaad blank moeten blijven.

Sven Vrielinck
      Moderator

OK. Bedankt Jo voor het opzoekwerk. Ik heb ook gezocht naar aktes met meer informatie over de ouders, maar zonder resultaat.
      Fijne avond,
      Sven

Jozef Smits
      Deelnemer

Eureka !
      De moeder heet Jeugmans en is op 14 december 1865 gehuwd met Petrus Vermeyen. Zij woonden toen samen in de Lazarusstraat 28 S 5.
      Ik vermoed dat de dochter niet is aangegeven in 1864 en dat de vermelding is bijgeschreven eind 1865 om ze te kunnen wettigen bij het huwelijk.
      Ik heb een extra lijn zonder aktenummer ingevoerd in de spreadsheet en de gegevens uit de huwelijksakte in de kolom Toelichting gezet.

Sven Vrielinck
      Moderator

Uitstekend Jo !
      Veel dank voor je doorgedreven opzoekingen die vruchten hebben afgeworpen.
      De naam Jeugmans kon ik niet ontcijferen waardoor ik ben blijven steken.
      Groeten,
      Sven

Weergave van 7 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.