Home Forum Geboorteakten info 1865 akte 660

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #7779
    Anne Lostrie
    Deelnemer

    In de overlijdensakte staat “onwettige erkende dochter van Joannes….”

    Man en kind dragen dezelfde naam.

    In de marge wordt er niet verwezen naar een huwelijkscontract.

    Mag ik dit noteren als “nadien gewettigd”? of als “onwettig” met toelichting ?

    groetjes,

    #7783
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dag Anne,

    Je mag dit kind als onwettig invoeren. Het is immers mogelijk dat het kind reeds bij de geboorte werd erkend door de vader (en dus de familienaam van de vader kreeg) maar onwettig bleef omdat haar ouders tijdens haar leven niet huwden.

    Groeten,

    Sven

    #7784
    Gerdje
    Deelnemer

    Dag Sven

    Een tijdje geleden werd deze info gemaild. Sindsdien volg ik die …

    21 februari 2023 om 09:38#7196
    In reactie op: 1869 akte 2309 & 2393
    Sven VrielinckModerator
    Dag Guido,

    Wanneer het kind erkend werd vóór de geboorte, staat deze formulering in de akte zelf (en niet in de kantlijn). In zo’n geval mag je bij wijze van uitzondering ‘onwettig en erkende zoon’ in de betreffende kolom noteren. Bedankt.

    Groeten,

    Sven

    #7785
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dag Gerd,

    Dat klopt. Beiden zijn feitelijk goed. Achteraf ga ik de kolom sowieso overlopen en eenvormig maken.  Voor statistisch onderzoek is vooral van belang om te weten of de geboorte onwettig was. Uiteraard is het beter om ‘erkend en onwettig ‘ in plaats van louter onwettig te noteren indien van toepassing, maar dit kan aanleiding geven tot verwarring tijdens het invoeren. En we willen vermijden dat hierdoor problemen ontstaan. Vandaar de ‘eenvoudige’ notatie ook goed is.

    Kortom, je bent prima bezig. Voor bepaalde steekproefjaren is het ook handig voor ons om de meer uitgebreide notatie te hebben.

    Bedankt voor je opmerkzaamheid.

    Groeten,

    Sven

     

    #7786
    Gerdje
    Deelnemer

    Dankjewel voor de verduidelijking Sven.

    Groetjes

    Gerd

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.