Home Forum Geboorteakten Huisnummers geboorteakten 1833

  • Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 week geleden door JanV.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #11710
    JanV
    Deelnemer

    Beste Sven,

    1. Pag 16 en 17 van de geboorteakten 1833 zijn identiek (ik neem er uiteraard slechts een ervan over)

    2. Hieronder volgt een  scan van een huisnummer 160.2.? . Sommige hebben na het eerste superscript nog een tweede superscript dat lastig te duiden is. Het lijkt op een afkortende e van 1-ste, 2-de etc. , soms ook een “o”-tje of een simpel streepje. Hoe ermee om te gaan?

    3. Een tweede huisnummer (zoals hier 4) vermeld ik zoals afgesproken in de toelichting. Als er geen wijknummer bij dat tweede huisnummer staat, mag ik dan  het wijknummer van het eerste huisnummer overnemen (hier 29?

    #11713
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Beste Jan,

    1. Sommige bladen uit de registers werden inderdaad twee keer gescand. Soms werd de tweede scan bewust gemaakt omdat men onzeker was of de eerste scan was gelukt;

    2. Het o-tje of v-tje zoals te zien op de afbeelding, hebben geen betekenis en hoef je dus niet over te nemen;

    3. Wanneer er twee huisnummers in de kantlijn staan en het wijknummer ontbreekt bij het tweede adres, mag je ervan uitgaan dat dezelfde wijk werd bedoeld. In dat geval nemen we het wijknummer over maar tussen rechte haakjes (bv. ’tweede adres: [wijk 2], nr. 164′). Achteraf weten we dan wat je hiermee bedoelt. Veel dank.

    Groeten,

    Sven

    #11719
    salud2
    Deelnemer

    ik stuurde een bericht hieromtrent met 2 afbeeldingen maar het verschijnt niet –

    het cijfer 4 is hier geen nieuw huisnr. maar het is een volgnr van het huisnr. in het bevolkingsregister staat het bij sectie 2 huisnr. 160.2.4

     

    #11720
    salud2
    Deelnemer

    #11723
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Beste Karla,

    Super ! Goed gevonden. Daarmee behoed je ons van een storende fout.

    Veel dank,

    Sven

     

    #11747
    JanV
    Deelnemer

    Beste Sven en salud2,

    Bedankt voor de opmerking, ik heb het aangepast.

    Ik had aanvankelijk drie scans tegelijk  in 1 vraag verstuurd, maar dat werd kennelijk niet door het systeem geaccepteerd want mijn vraag verscheen niet op de lijst. Met 1 scan geen probleem.

    Ik heb nog meer voorbeelden van een tweede getal onder het eerste huisnummer, en zou ook graag kunnen nagaan of het hier om een tweede huisnummer gaat of een nadere aanduiding bij het eerste huinummer. Ik kan echter de link naar het bevolkingsregister 1833 niet vinden. Is het mogelijk die link te ontvangen?

    Met vriendelijke groet, Jan Verberne

     

     

    #11748
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Beste Jan,

    Excuses voor het late antwoord. Ik was vandaag grotendeels afwezig.

    Het jaar 1833 is begrepen in de bevolkingsregisters van de periode 1829-1846. Hier vind je de link naar deze registers: https://felixarchief.antwerpen.be/archievenoverzicht/87157.

    Van de registerbladen, die per wijk en huisnummer zijn geordend, kan je scans bekijken. Hou er rekening mee dat gedurende deze periode de registers nog niet zo nauwkeurig werden bijgehouden waardoor sommige personen in de lijsten ontbreken hoewel ze in Antwerpen woonden.

    Fijne namiddag nog,

    Sven

    #11763
    JanV
    Deelnemer

    Dag Sven,

    Bedankt voor je snelle antwoord, het was tenslotte als weekend toen ik  de vraag stelde! Ik heb de registers nu gevonden.

    Groet, Jan Verberne

     

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.