10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #7204
    Johnyke
    Deelnemer

    De kantlijn is vrij onduidelijk. Blijkbaar heeft de moeder? jaren later haar eigen dochter erkend. Is dit juist en moet ik een toelichting geven?

    #7206
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dag Johny,

    Dat lees ik ook in de kantlijn van deze akte. Een verklaring hiervoor heb ik niet meteen. Wetboeken van de Burgerlijke Stand die ik raadpleegde, brengen geen verheldering.

    Je mag dit ook noteren in de kolom toelichting. Misschien vinden we later wat hier aan de hand was.

    Groeten,

    Sven

    #7223
    Arlet
    Deelnemer

    goede middag,

    die erkenning door de moeder gebeurde blijkbaar wel meer in die tijd. Een ‘zus’ van mijn grootvader is ook erkend door haar moeder. Zij had drie ‘onwettige’ kinderen waarvan er twee erkend zijn bij haar huwelijk met mijn overgrootvader. De oudste echter kon sowieso  niet erkend worden door mijn overgrootvader want bij haar geboorte leefde zijn eerste vrouw nog. Dat meisje is geboren in 1879 en in 1887 heeft haar moeder haar erkend, een paar dagen na haar huwelijk. (of alle kinderen van hem waren of niet weet ik natuurlijk niet).

    groetjes

    Arlet

    #7224
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Bedankt Arlet voor deze toelichting. Dit is nieuw voor mij.

    Groeten,

    Sven

    #7228
    jaaphaasnoot
    Deelnemer

    Goedeavond,

    Ik ben dit ook al een paar keer tegengekomen. Mogelijk heeft het te maken met erfrecht.

    Ik lees hier iets over in het onderstaande artikel.

    Het betreft Nederlandse wetgeving, maar misschien geldt in België hetzelfde.

    https://www.uitdeoudekoektrommel.com/erkenning-en-wettiging/

    Groeten, Jaap

    #7229
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dag Jaap,

    Bedankt voor deze verhelderende toelichting. Met behulp van deze tekst heb ik ook meer uitleg hierover gevonden in Belgische juridische naslagwerken (o.a. Pandectes belges, deel 4). De wetgeving in Nederland en België zijn inderdaad grotendeels gelijk (omdat beide op de Franse wetten zijn gebaseerd). Ook hier gaat het om onwettige kinderen waarvan de moeder de aangifte niet zelf heeft gedaan en die om die reden het statuut van niet erkend kind hadden. Maar er zijn uitzonderingen. Wanneer de bevalling bijvoorbeeld plaats vond bij de broer van de moeder en de broer de aangifte deed, volstond dat als een bewijs van erkenning voor de wetgever.  De moeder bezat ook het volwaardige voogdijrecht over haar niet erkend onwettig kind.

    Groeten,

    Sven

    #7239
    jaaphaasnoot
    Deelnemer

    Dag Sven,

    Hartelijk dank voor de verdere toelichting,

    Groeten, Jaap

    #7345
    Jozef Smits
    Deelnemer

    Deze extra administratieve stap voor de moeder om haar kinderen te ‘wettigen’ is pas in 1987 afgevoerd in Belgie, na een veroordeling door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in 1979.  Dit arrest is bekend als ‘het arrest Marckx’, vernoemd naar Paula Marck, de vrouw die de zaak aanhangig heeft gemaakt :

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Arrest-Marckx

    #7346
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Bedankt Jo voor deze interessante (en opzienbarende) aanvulling.

    Groeten,

    Sven

    #7347
    Johnyke
    Deelnemer

    Hoe een simpele vraag tot een uitgebreide uitleg leidt. Bedankt iedereen. Johny

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.