Home Forum Geboorteakten Geboorteakten jaar 1893

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #10184
    Bert Verbeke
    Deelnemer

    Bij de geboorteakten van het jaar 1893 staat “wettige zoon van” of “wettige dochter van”.

    Af en toe staat er “zoon”  of “dochter van  en de naam van de moeder.

    Moet ik hier onwettig invullen?

    Als er nadien een huwelijk komt en een wettiging vul ik “nadien gewettigd” in.

    Moet in dit geval de gegevens van de vader en de huwelijkdatum en aktenummer in de kolom “toelichting” genoteerd worden?

    Graag een antwoord op deze twee vragen

    Met vriendelijke groet

    Bert Verbeke

    #10185
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Goedemorgen Bert,

    Het antwoord op de eerste vraag is ja. In die gevallen noteren we onwettig tussen rechte haakjes [onwettig].

    De gegevens van de vader mag je eveneens tussen rechte haakjes in de betreffende kolommen invoeren. En de nieuwe familienaam in de kolom toelichting. Dank je wel.

    Groeten,

    Sven

    #10186
    Bert Verbeke
    Deelnemer

    Goeiemorgen Sven,

    Bijkomend vraagje;

    Als het kind nadien gewettigd is, staat het aktenummer van het huwelijk en de naam en voornaam van de vader vermeld in de marge.

    Is het de bedoeling dat ik de persoonsgegevens van de vader (beroep, leeftijd, geboorteplaats en woonplaats ) opzoek in de huwelijksakte?Of is dat teveel van het goede?
    mvg

    Bert

    #10187
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dag Bert,

    Je mag die info in de huwelijksakten opzoeken, maar dat hoeft niet. Het is immers geen noodzaak voor ons onderzoek. Eventueel kan die info nadien wel gebruikt worden door anderen.

    Groeten,

    Sven

    • Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door Sven Vrielinck.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.