7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #3544
    Jeannette
    Deelnemer

    Ik dwaal soms af. In een zoektocht naar een overlijdensadres van een andere man, kwam ik dit bericht tegen m.b.t. het overlijden van

    Carolus Verstraeten, in het overlijdensregister aangegeven als ‘Fracture du Crane’

    In het Handelsblad van 24 augustus 1889 pagina 2 staat een gedetailleerd verslag van het overlijden van Karel Verstraeten.

    Antwerpen kende in die tijd zgn. verbandhuizen.

    Het Noorderverbandhuis was gelegen aan ‘het eilandje’, het centrum van de
    negentiende-eeuwse havenactiviteit. Rond 1900 bezat het verbandhuis, naast een hulpkist en
    doktersgerief, drie ziekenwagentjes58 en een rijtuig voor drenkelingen.

    (bron ‘het Slagveld van den arbeid – de Vlaamse ScriptieBank‘)

    Dat weet ik dan ook weer, en jij als lezer ook (mocht je dit nog niet weten)

    Nu zal ik verder gaan aanvullen en controleren,

    groetjes

    Jeannette

     

     

    #3545
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dag Jeannette,

    Wat een dramatisch ongeluk!

    Bedankt voor de opzoekingen en voor de info over de verbandhuizen. Deze hulpposten stonden ook bekend als ‘dispensaires maritimes’.

    Groeten,

    Sven

    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door Sven Vrielinck.
    #3548
    Arlet
    Deelnemer

    bedankt, ‘k ben weer wat wijzer geworden.  mag ik vragen hoe je aan die kranten komt? Ik blijk er maar niet in te lukken om die op te snorren.

    groetjes

    Arlet

    #3549
    Jeannette
    Deelnemer
    #3550
    Jeannette
    Deelnemer

    Ik heb die via Sven gekregen (waarvoor nogmaals hartelijk dank)

    Wanneer je eenmaal begint is er geen stoppen meer mogelijk.

    groetjes

    #3551
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dag Arlet,

    Wij maken gebruik van twee websites om Antwerpse kranten te raadplegen:

    – de Gazet van Antwerpen (enkel toegankelijk voor abonnees en voor aangesloten leden van openbare bibliotheken in de provincie Antwerpen): http://www.archiefgazetvanantwerpen.be

    – Belgicapress: http://www.belgicapress.be. Op deze site staan scans van verschillende kranten (waaronder de Antwerpse dagbladen De Koophandel, het Handelsblad, de Gazet van Antwerpen en De Schelde). Sommige kranten zijn enkel raadpleegbaar tot 1918 voor het publiek en tot 1950/1970 voor universiteiten.

    Groeten,

    Sven

     

     

     

     

    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door Sven Vrielinck.
    #3553
    Arlet
    Deelnemer

    hartelijk bedankt allebei. ‘k ben al even gaan piepen en begrijp al heel goed wat Jeannette bedoeld. ‘k zal moeten oppassen of ik blijf met mijn neus in de kranten plakken.

    groetjes

    Arlet

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.