Home › Forum › Borgerhout › Borgerhout doodsoorzaken 1888 dokter C
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 week, 4 dagen geleden door
Sven Vrielinck.
-
AuteurBerichten
-
-
3 april 2026 om 11:29 #15058
MarkVD
DeelnemerIn deze jaargang komt bij de geneesheren plots een afkorting voor die ik lees als hoofdletter C. Het lijkt ook geen herhalingsteken te zijn want daarvoor woorden ” en id gebruikt (zie afbeeldingen). Tevens zeer merkwaardig, geen dokter Passenbronder meer vermeld nochtans zeer veel voorkomend in alle jaargangen. Iemand met een mogelijke verklaring of betere interpretatie? Alvast dank, Mark
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken. -
3 april 2026 om 12:46 #15062
Sven Vrielinck
ModeratorDag Mark,
Volgens mij verwijst de C naar dr. Clynmans (van wie de naam soms ook voluit geschreven werd). Helemaal zeker ben ik echter niet. Je hoeft de initiaal niet te vervolledigen wegens de twijfel.
Passenbronder was in 1888 al 75 jaar en mogelijk met rust. Over hem vond ik overigens een artikel: https://vlaamsartsenverbond.org/pdf/nper/Periodiek%20okt%20nov%20dec%202016.pdf (zie blz. 9-11).Groeten,
Sven -
3 april 2026 om 14:44 #15063
MarkVD
DeelnemerBedankt Sven,
Interessant artikel over dokter Passenbronder, moet een boeiend figuur zijn geweest.
Wat het initiaal C betreft, in jullie lijst is er ook nog een dokter Claessens in die periode of is die uitgesloten?
Groeten,
Mark -
3 april 2026 om 14:55 #15064
Sven Vrielinck
ModeratorDag Marc,
In principe zou het inderdaad nog om dokter Claessens kunnen gaan, maar afgaande op de bewaarde dokterslijsten van Antwerpen en omstreken was die in de jaren 1880 niet (meer) actief. Doordat we niet 100% zeker zijn, zou ik geen volledige naam geven aan dokter C.
Groeten,
Sven -
3 april 2026 om 15:40 #15065
MarkVD
DeelnemerOké Sven, zal ik doen. Ik heb tevens een vermoeden dat die bewuste dokter gelinkt kan worden aan het Sint-Erasmusziekenhuis in de Fonteinstraat. Sommige van de sterfgevallen werden door dat ziekenhuis aangegeven en dokter C. bepaalde de doodsoorzaak.
Groeten,
Mark -
3 april 2026 om 17:15 #15072
MarkVD
DeelnemerDag Sven, onze beide vermoedens blijken te kloppen tot hiertoe. De doodsoorzaken van alle aangiften van overlijden door het gasthuis worden bepaald door dokter Clynmans of dokter C.
ik denk dat we er van kunnen uitgaan dat één en dezelfde persoon betreft.Vriendelijke groet,
Mark -
3 april 2026 om 17:51 #15073
Sven Vrielinck
ModeratorAha. Ja, in dat geval mogen we hiervan uitgaan. Goed gevonden !
Groeten,
Sven
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.