Goeiemorgen,
Misschien is toch niet iedereen op vakantie en kan er mij iemand leeshulp bieden.
Het beroep van de overledene is mij onbekend, ik lees “voeger aan den telephone” of lees ik fout?
Alvast bedankt
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
Dag Anne
Ik lees ook voeger.
In -Telefoneren tijdens de Belle Epoque – zoeken google : 28-29 oktober 1907 groote brand in het telefoonbureel- lees ik op bladzijde 4 dat ‘van elke abonnee een draadpaar naar de telefooncentrale werd gebracht. Op een foto zien we dat de bekabeling via het dak naar binnen werd gebracht. Een woud van palen en draden ‘
Tijdens dergelijke operatie zal een voeger ook wel nodig zijn geweest
Voeger lees ik ook. Wat hier concreet mee bedoeld werd, ben ik niet zeker. Bij de telefonie werkten in die tijd allerhande soorten werklui, zoals Pierre opmerkt. Een voeger kan daar dus ook tussen hebben gezeten.
Bedankt Pierre voor het interessante artikel,
zo ben ik nog verder gaan zoeken en vond dat het verbinden van de draden ook het voegen van telefoondraden wordt genoemd.
De overleden “voeger aan den telephone” was een 16jarige Engelsman die op 22/12/1882 hier in Borgerhout woonde en overleed, waarschijnlijk werd hij hier te werk gesteld voor de installatie van de eerste telefoonlijnen in Antwerpen.
Groetjes,
Anne
Auteur
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.