Home Forum Geboorteakten akte 799 1887

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Jeannette
    Deelnemer

volgens deze notitie is het kind erkend, is de moeder ‘zijne echtgenote’ de akte is verleden bij de burgerlijke stand. Er is geen huwelijksakte en dus niet gewettigd maar de vrouw is wel echtgenote?

Hoe geef ik dit aan?

groetjes

Jeannette

Sven Vrielinck
    Moderator

Dag Jeannette.

Je mag noteren in de kolom toelichting: ‘Erkend door Petrus De Laet in 1888.’ Omdat het kind zijn familienaam vanaf dat jaar kreeg. Voor de rest hoef je niets te vermelden, aangezien het kind onwettig bleef. Bedankt.

Groeten,

Sven

Jeannette
    Deelnemer

Dank je Sven.

Jeannette
    Deelnemer

Het kindje is op 10 oktober 1887 overleden en in 1888 erkend door De Laet en de moeder. Ik zal het mogelijk  al gelezen in een nieuwsbrief, maar  waarom is het jongetje na zijn overlijden erkend?

fijne avond,

Jeannette

Sven Vrielinck
    Moderator

Goede vraag Jeannette. Ik moet het antwoord hierop schuldig blijven. Er zijn me geen praktische voordelen van zo’n erkenning bekend voor de ouders in de toenmalige wetgeving.

Misschien speelden meer emotionele of maatschappelijke motieven een rol. Door de erkenning werd het blazoen van de moeder opgepoetst. Door de postume erkenning kon niet meer van haar worden gezegd dat ze een kind zonder gekende vader op de wereld had gezet, wat toen door velen als een schande werd gezien.

Groeten,

Sven

Jeannette
    Deelnemer

We denken hetzelfde Sven.

Dank je.

Groetjes Jeannette

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.