Home Forum Geboorteakten akte 6238 jaar 1903 % vragen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #11043
    Rob ten Berge
    Deelnemer

    Best Forum, Goedemiddag.

    Ik heb een aantal vragen over deze akte.

    *Wat beteken de afkortingen OB en IA in de Zijlijn?

    *Welk adres zal ik noteren?

    * is de Achternaam van het kind (de Quinte mare) i.p.v. Giurfa? de vader heeft ondertekend met Giurfa

    *is het kind onwettig? dit omdat in de kantlijn staat dat de vader ongehuwd is.

    *moet ik bij toelichtingen het vonnis ook noteren?

    Kortom bij deze weet ik het even niet maar dank ik jou alvast voor de hulp.

    Met groet van Rob ten Berge.

    #11044
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Goedemiddag Rob,

    Hierbij een antwoord op je vragen:

    – OB betekent ‘Oude Boeken’. Hiermee wordt verwezen naar het oude bevolkingsregister;

    – Ik vind geen afkorting IA. Op zowel de eerste als de tweede regel in de kantlijn staat OB;

    -Je mag het adres van de moeder  in de adreskolommen invoeren; het adres van de vader noteren we in de kolom toelichting;

    – De familienaam van het kind is Giurfa.  De naam ‘de Quinte al mare’ mag je aan het huisnummer toevoegen. Achteraf zal ik bepalen wat deze laatste naam precies betekent;

    -In kolom M mag je uitzonderlijk ‘onzeker’ invoeren. Er is immers twijfel. In de akte wordt vermeld dat de ouders gehuwd zijn, maar in de kantlijn staat dan weer dat de vader ongehuwd is.

    -Wat het vonnis betreft, volstaat het om deze als volgt in de kolom toelichting te noteren: ‘verkreeg de Belgische nationaliteit bij vonnis in 1953’.

    Dank je wel.

    Groeten,

    Sven

     

     

     

    #11046
    Rob ten Berge
    Deelnemer

    Hallo beste Sven

    Dan je wel voor de geweldige Hulp.

    Groet en fijn weekend.

    Rob.

    #11048
    jaaphaasnoot
    Deelnemer

    Dag Rob en Sven,

    Ik heb ook even meegezocht.

    Met Di Quinte al Mare wordt  ‘Quinto al Mare’ bedoeld, een aan de kust gelegen wijk in Genua  en vond daar het huwelijk plaats. In een geboorteakte uit 1905 wordt geen vermelding gemaakt van ‘als ongehuwd’, en staat als plaats van het huwelijk “Di Quinto al Mare’ vermeld

    Groeten,

    Jaap

    #11049
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dank je wel Jaap ! Deze info brengt klaarheid. We mogen er dus van uitgaan dat de ouders gehuwd waren en het kind wettig geboren is. Mogelijk werd het huwelijk pas laat in het Antwerpse bevolkingsregister geregistreerd, wat tot de verwarring leidde.

    Groeten,

    Sven

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.