Home Forum Geboorteakten 1922 akte 1738

Tags: 

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
      Bert Verbeke
      Deelnemer

Ik naam aan dat het eerste adres thuishoort in kolomen B, C en D.

Wat methet tweede adres op de akte Ooievaarstraat?

Is dat het domicilie van de vader of het geboorteadres van het kind?
      groetjes

Bert

Sven Vrielinck
      Moderator

Dag Bert,

Uit de tekst valt niet meteen op te maken waarop deze adressen elk slaan. Wanneer in de kantlijn twee adressen staan zonder enige informatie waarop deze adressen betrekking hebben, nemen we de eerste in de adreskolommen en de tweede in de kolom toelichting (“Tweede adres” …) over. Plaatsen van geboorte noteren we inderdaad in de kolom toelichting, maar hier valt dit niet vast te stellen bij gebrek aan toegankelijke bronnen uit deze periode. Opzoekingen in het adresboek leverden alvast niets op.

Groeten,

Sven

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door Sven Vrielinck.
      Gerd
      Deelnemer

Dag Sven

Dag Sven

Ik noteer altijd het tweede adres als adres van de moeder. In mei 2024 kregen we deze raad:

Goedemiddag Johny,

Wanneer er twee adressen in de kantlijn staan en je niet kan zien welke van de vader of moeder is, mag je het tweede in de adreskolommen invoeren. We hebben immers gemerkt dat die meestal van de moeder is (maar niet altijd).  Het andere adres mag je dan in de kolom toelichting vermelden (’tweede adres wijk … nr. ). Bedankt om hiermee rekening te houden.  Groeten, Sven

Groetjes

Gerd

Sven Vrielinck
      Moderator

Dag Gerd,

Dat klopt helemaal. Het adres van de moeder zetten we inderdaad bij voorkeur in de adreskolommen.

Tijdens een eerste voorlopige analyse van de reeds ingevoerde gegevens hebben we echter onlangs gemerkt dat de ambtenaren van de burgerlijke stand alles behalve consequent waren wanneer twee adressen zonder toelichting in de kantlijn staan. Soms stemde het eerste adres met dat van de vader overeen en soms met dat van de moeder. Vandaar we de vermelde richtlijn niet meer zo strict volgen in geval er geen info over het adres van de vader of de moeder staan. Omwille van de eenvormigheid mag je gerust op dezelfde wijze blijven voordoen. Achteraf zal ik dat dan voor iedereen gelijkmaken. Het belangrijkste is dat de twee adressen gescheiden worden ingevoerd (d.w.z. één in de adreskolommen en de andere in de kolom toelichting). Bedankt en excuses voor de mogelijk verwarring.

Groeten,

Sven

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door Sven Vrielinck.
      Gerd
      Deelnemer

Bedankt voor de toelichting Sven.

Dan werk ik zo verder.

groetjes

Gerd

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.