Home Forum Geboorteakten 1890 geboorte akte 4955, naamsverandering

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #9113
    Marc De Vlam
    Deelnemer

    Goede morgen,

    Volgens bijvoegsels aan de geboorteakte werd de naam van het kind bij vonnis veranderd in de naam van een andere vrouw en nadien erkend en gewettigd via een nieuwe huwelijksakte.

    Hoe noteer ik dat in het bestand?

    Groetjes

    Marc

     

    #9114
    Sarah Heynssens
    Sleutelbeheerder

    Dag Marc,

    Dit is een wel erg speciaal geval. Vermoedelijk ging om een valse aangifte: de vader gaf zijn echtgenote op als moeder van een kind dat hij buiten het huwelijk verwekte. Nadien erkende de echte moeder het kind als haar zoon. Cornelie Michels en Caroline Michels zijn volgens ons dezelfde persoon. Later, mogelijks na het overlijden van de eerste vrouw, wordt het kind door het huwelijk van Weslau en Michels ook erkend en gewettigd. We zien geregeld dat dezelfde persoon in verschillende akten verschillende voornamen had. Dat is niet uitzonderlijk voor deze periode waar identiteiten nog veel minder vastliggen dan vandaag de dag. In de regel noteren wij in onze invoervelden de d.m.v. een vonnis gecorrigeerde namen. Je mag dus bij de moeder Carolina Sibylla Michels noteren en in de toelichting uitleggen dat er een wijziging per vonnis is geweest.

    Groetjes,

    Sarah

    #9115
    Marc De Vlam
    Deelnemer

    Dag Sarah,

    Ok, ik noteer de naam van de moeder in het veld I.

    Maar wat noteer ik in veld M, ‘gewettigd’ (volgens de originele geboorteakte) of ‘nadien gewettigd’ (volgens het tweede huwelijk)

    Groetjes,

    Marc

    #9116
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dag Marc,

    Je mag ‘nadien gewettigd’ invoeren. Dat is immers de situatie die voortvloeit uit het vonnis.

    Groeten,

    Sven

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.