Home Forum Borgerhout 1878 Doodsoorzaken Borgerhout onbekende geneesheren

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
      MarkVD
      Deelnemer

Ik ben al 3 artsen tegengekomen die niet voorkomen in lijsten van SOS Antwerpen en waarvan de schrijfwijze voor interpretatie vatbaar is.
      Misschien heeft iemand die al gezien in andere jaargangen voor een betere lezing. het betreft nr 223 dokter “Snoeker” , nr 255 dokter “Donnars” en nr 291 dokter “Deelen”. Die laatste zou dokter Dele kunnen zijn die wel in de lijst voorkomt.
      Alvast dank wat grafologische hulp.
      Mark

Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      Sven Vrielinck
      Moderator

Dag Mark,

De eerste naam is een moeilijk geval. Er lijkt te staan Snoeker, Snacker, Smoeker of Smacker. 
      Ik heb gezocht naar soortgelijke benamingen van artsen die in België actief waren in die periode, maar zonder resultaat. Het is mogelijk dat de naam niet correct werd genoteerd door de ambtenaar van dienst. Immers, voor de identificatie van de doktersnamen moest deze laatste zich baseren op handtekeningen van artsen die op de doodsoorzakenattesten stonden. En het doktersgeschrift was in die tijd ook al moeilijk leesbaar…
      Daaronder lees ik:
      – Donners (zie bv. https://www.google.be/books/edition/Annales_de_la_Soci%C3%A9t%C3%A9_de_m%C3%A9decine_d_A/HwOAF_jrJl8C?hl=nl&gbpv=1&dq=%22donners%22+medecin+anvers&pg=PA91&printsec=frontcover)
      – Deelen: Zoals je opmerkt wellicht dezelfde als Dele. 
      Groeten,
      Sven

MarkVD
      Deelnemer

Hartelijk dank Sven. Misschien komt er nog een vermelding van onze onbekende in een duidelijker schrift.
      Donners voegen we toe aan de lijst.

Groeten,
      Mark

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.