Home Forum Borgerhout 1858, overlijdensakte 101, beroep vader

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Marc De Vlam
    Deelnemer

Het beroep van de vader is niet duidelijk, misschien ‘handwerker’ maar dat is niet zeker. Ook het bevolkingsregister biedt geen uitsluitsel.

Enig idee wat het zou kunnen zijn?

Groetjes

Marc

Sven Vrielinck
    Moderator

Dag Marc,

Ik zie het ook niet. Handwerker is mogelijk, maar andere beroepen zijn ook niet uit te sluiten (zoals bontwerker). Vandaar je deze als onleesbaar mag ingeven. De beroepsaanduiding in het bevolkingsregister is ook erg onduidelijk voor mij.

Groeten,

Sven

jaaphaasnoot
    Deelnemer

Dag Marc en Sven,

In het bevolkingsregister lees ik schrynwerker; dat past goed bij het beroep dat in de huwelijksakte (1856) staat: timmerman.

Het beroep in de overlijdensakte herken ik ook niet.

Het kan goed zijn dat er een geheel ander beroep staat; ik heb gemerkt dat de beroepen vermeld in de overlijdensaktes en in het bevolkingsregister totaal anders kunnen zijn. Ik had hier net nog een voorbeeld van: tapper volgens de overlijdensakte en boekbinder volgens het bevolkingsregister en een andere akte uit ongeveer dezelfde periode. De echtgenote van de man was herbergierster.

Oefenden sommigen meerdere beroepen tegelijkertijd uit? Of werd er vaak van beroep gewisseld ?

Met vriendelijke groet,

Jaap

Marc De Vlam
    Deelnemer

Dag Jaap, Sven,

Het beroep is beenhouwer, na lang kijken heb dat uiteindelijk herkend zowel in de overlijdensakte als in het bevolkingsregister.

Blijkbaar stond er in het bevolkingsregister eerst anders geschreven, als je die letter(s) wegdenkt zie je beenhouwer staan.

De vader trouwde in 1857 en daar staat als beroep slagter, wat ongeveer hetzelfde is als beenhouwer.  Het beroep van de vader van de bruidegom was timmerman.

Groetjes

Marc

Sven Vrielinck
    Moderator

Super Marc. Nu zie ik het ook.

Groeten,

Sven

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.