Home Forum Geboorteakten 1858-1762 straatnaam

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    JanV
    Deelnemer

Welke Straatnaam in sectie 5 wordt hier bedoeld, ook na raadpleging van het bevolkingsregister kan ik hem niet vinden.

Met vriendelijke groet, Jan Verberne

Sven Vrielinck
    Moderator

Dag Jan,

Het adres is Asschestraat nr. 7.1 in wijk 5 Zuid. Ik heb het opgezocht.

Groeten,

Sven

JanV
    Deelnemer

Dag Sven, ik vind geen Asschestraet in wijk 5 wel in wijk 6, maar daar gaan de huisnummers tot 50. Asschestraet 5 zuid vind ik sowieso niet. In het overzicht kijk ik bij jaartallen 1856-1866.

Gebruik ik een andere versie van het archief?   htpps://felixarchief.antwerpen.be/archievenoverzicht/87317 ?

Groet Jan Verberne

Sven Vrielinck
    Moderator

Dag Jan,

Je gebruikt de goede versie en had het bijna gevonden.

De Asschestraat maakte deel uit van wijk 5 Zuid, dat nadien wijk 6 werd.

Onder huisnummer 7 vind je het hoveniersgezin Van Trier terug. In de akte staat huisnummer ‘7 1/’ (7 spatie 1/, wat overeenkomt met huisnummer 7 subnummer 1). De gegevens in het bevolkingsregister stemmen weliswaar niet helemaal overeen met die in de geboorteakte (zoals de leeftijd van de moeder), maar we mogen er toch van uitgaan dat beide bronnen naar hetzelfde adres verwijzen.

Fijn weekend,

Sven

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 3 dagen geleden door Sven Vrielinck.
    JanV
    Deelnemer

Dag Sven,

Opnieuw bedankt. Ik heb de familie teruggevonden. De geboren zoon komt niet voor, en ook de moeder niet. Weliswaar komt dezelfde voornaam met het beroep voor, maar de leeftijden kloppen absoluut niet met moeders leeftijd (ook gezien de huwelijksakte)

Toch prettig dat er zo’n professional als hulp op de achtergrond aanwezig is. Ik zit soms ontzettend te worstelen om met behulp van de bronnen de juiste straatnaam te vinden, en ben steeds opgelucht als het lukt. Soms gaat het echt niet, zoals je ziet aan het gekriebel dat jij direct weet te ontcijferen als Asschestraet!!! Ik heb zelfs enkele malen meegemaakt dat de ambtenaar van de burgerlijke stand wijknummer en huisnummer verwisselde.

Ik weet me echter gesterkt door de opmerkingen van anderen die kennelijk ook de nodige moeite hebben om straatnamen te identificeren. Dat geeft de burger moed!!

Ik leg inmiddels een lijst aan van afwijkingen tussen de Felixlijst 19-de eeuw en het bevolkingsregister. Dat helpt als ik weer een discrepantie tussen beide overzichten tegenkom.

De snelheid van invullen is overigens wel twee keer zo traag als bij de beter leesbare akten, ik ga gewoon stug door en als ik er na een zoektocht niet uitkom aarzel ik niet om je hulp in te roepen.

Groet, Jan Verberne

Sven Vrielinck
    Moderator

Beste Jan,

Veel dank aan jou (en aan iedereen) voor alle inspanningen en voor het doorzetten ondanks het moeilijke leesbare geschrift ! Het resultaat is schitterend. Vraag gerust indien het toch niet lukt. Tijdens het weekend kan het antwoord wat langer op zich laten wachten doordat ik soms afwezig ben.

Groeten,

Sven

PS. Het bevolkingsregister bevat inderdaad nogal wat fouten en onvolledigheden. Niet iedereen die verhuisde, kwam dit immers aangeven bij de ambtenaren of de politie die wijzigingen in de registers moesten optekenen. Naarmate de jaren vorderden, weken de registers hierdoor in toenemende mate van de realiteit af. Om die reden werden de registers volledig vernieuwd wanneer een volkstelling werd gehouden (1846, 1856, 1866, 1880, …) en kon men weer met een schone lei beginnen.

Anne Lostrie
    Deelnemer

Dag Jan en Sven,

Ik ben ook mee op zoektocht gegaan omdat ik Lange Elzenstraat 79 wijk 5 las.

In het bevolkingsregister vond ik bevestiging dat Catharina Van Trier in 1858 op dat adres woonde.

Groetjes,

Anne

Sven Vrielinck
    Moderator

Dag Anne,

Wat een toeval ! Het adres dat ik eerst las, leek te kloppen, maar nu toon jij aan dat ik toch op een verkeerd spoor zat. Goed gezien! Dank je wel voor deze rechtzetting.

Dit project is heus teamwerk. Niemand ziet alles, maar samen zien we het (meestal) wel.

Groeten,

Sven

JanV
    Deelnemer

Dank je wel Anne en Sven

Nu klopt alles, ook het huisnummer, dat ik steeds meende te lezen.

Ik zal het juiste adres invullen.

Met vriendelijke groet

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.