7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #4929
    Pierre Smet
    Deelnemer

    Overleden zoon was slagter, moeder ‘gehaate? vleeschverkoopster

    Algemene vraag : ik kom telkens als getuige een ‘fongeerenden huysbezorger’ tegen. Was dat een soort ambtenaar ?

    Groetjes

    Pierre

     

    #4931
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dag Pierre,

    Ik lees ‘geslachte vleeschverkoopster’.

    Een ‘huysbezorger’ is mogelijk een inwonende dienaar (zie https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?t=523556). Een andere mogelijkheid is een begrafenisondernemer. Dat gaan we achteraf kunnen vaststellen.

    Groeten,

    Sven

    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door Sven Vrielinck.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door Sven Vrielinck.
    #4936
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Gevonden: een huisbezorger was een ambtenaar die verbonden was aan een bepaalde instelling, bv. een ziekenhuis of weeshuis. Vandaag noemen we zo’n persoon een econoom , d.w.z. iemand die instaat voor het materieel beheer.

    Bekende huisbezorgers in Antwerpen waren vader en zoon Van Laer, verbonden aan het burgerlijk gasthuis van 1815 tot na 1876.

    Groeten,

    Sven

    #4938
    Pierre Smet
    Deelnemer

    Dag Sven

    Had ik telkens als ik Van Laer als aangever tegenkwam ‘overleden Burgerlijk Gasthuis’ moeten bijvoegen ?

    Af en toe staat Burgerlijk Gasthuis apart vermeld, maar meestal alleen Van Laer als aangever van overlijden.

    Pierre

     

    #4940
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Goede vraag Pierre. Het is inderdaad zeer nuttig indien je in die gevallen in de kolom opmerkingen vermeld “Aangever Van Laer”. Achteraf kan ik dan verder uitzoeken of deze overledenen effectief in het gasthuis zijn gestorven. Merci !

    prettige dag nog,

    groeten,

    Sven

     

    #4944
    Pierre Smet
    Deelnemer

    Dag Sven

    Even gecontroleerd: op de 210 huidige ingaven zijn er 40 aangegeven door Van Laer, meestal in groepjes van 3 à 4 overlijdens opeenvolgend, en 1 keer in combinatie met de vermelding ‘overleden Burgerlijk gasthuis.’

    Groetjes

    Pierre

     

    #4946
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Dag Pierre,

    Afgaande op deze nuttige info, was Van Laer in die periode belast met de aangifte van de sterfgevallen in het ziekenhuis.

    Bedankt om de vermelding “Aangever Van Laer” aan deze akten toe te voegen.

    Fijne avond,

    Groeten,

    Sven

    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door Sven Vrielinck.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.