Home › Forum › Controleren en aanvullen op basis van de overlijdensakten › 1831 nr 163 beroep moeder
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 5 maanden geleden door
Sven Vrielinck.
-
AuteurBerichten
-
-
4 juni 2022 om 10:58 #4929
Pierre Smet
DeelnemerOverleden zoon was slagter, moeder ‘gehaate? vleeschverkoopster
Algemene vraag : ik kom telkens als getuige een ‘fongeerenden huysbezorger’ tegen. Was dat een soort ambtenaar ?
Groetjes
Pierre
-
4 juni 2022 om 11:10 #4931
Sven Vrielinck
ModeratorDag Pierre,
Ik lees ‘geslachte vleeschverkoopster’.
Een ‘huysbezorger’ is mogelijk een inwonende dienaar (zie https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?t=523556). Een andere mogelijkheid is een begrafenisondernemer. Dat gaan we achteraf kunnen vaststellen.
Groeten,
Sven
-
Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door
Sven Vrielinck.
-
Sven Vrielinck.
-
-
4 juni 2022 om 11:53 #4936
Sven Vrielinck
ModeratorGevonden: een huisbezorger was een ambtenaar die verbonden was aan een bepaalde instelling, bv. een ziekenhuis of weeshuis. Vandaag noemen we zo’n persoon een econoom , d.w.z. iemand die instaat voor het materieel beheer.
Bekende huisbezorgers in Antwerpen waren vader en zoon Van Laer, verbonden aan het burgerlijk gasthuis van 1815 tot na 1876.
Groeten,
Sven
-
4 juni 2022 om 12:27 #4938
Pierre Smet
DeelnemerDag Sven
Had ik telkens als ik Van Laer als aangever tegenkwam ‘overleden Burgerlijk Gasthuis’ moeten bijvoegen ?
Af en toe staat Burgerlijk Gasthuis apart vermeld, maar meestal alleen Van Laer als aangever van overlijden.
Pierre
-
4 juni 2022 om 12:33 #4940
Sven Vrielinck
ModeratorGoede vraag Pierre. Het is inderdaad zeer nuttig indien je in die gevallen in de kolom opmerkingen vermeld “Aangever Van Laer”. Achteraf kan ik dan verder uitzoeken of deze overledenen effectief in het gasthuis zijn gestorven. Merci !
prettige dag nog,
groeten,
Sven
-
4 juni 2022 om 14:55 #4944
Pierre Smet
DeelnemerDag Sven
Even gecontroleerd: op de 210 huidige ingaven zijn er 40 aangegeven door Van Laer, meestal in groepjes van 3 à 4 overlijdens opeenvolgend, en 1 keer in combinatie met de vermelding ‘overleden Burgerlijk gasthuis.’
Groetjes
Pierre
-
4 juni 2022 om 19:21 #4946
Sven Vrielinck
ModeratorDag Pierre,
Afgaande op deze nuttige info, was Van Laer in die periode belast met de aangifte van de sterfgevallen in het ziekenhuis.
Bedankt om de vermelding “Aangever Van Laer” aan deze akten toe te voegen.
Fijne avond,
Groeten,
Sven
-
Sven Vrielinck.
-
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.