Home Forum Geboorteakten 1860, akte 1270, naam vader en moeder

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #12501
    Marc De Vlam
    Deelnemer

    Goedenavond,

    Dit is een raar geval. Het kind, Catharina De Graef, moeder Clara De Graef,  werd nadien gewettigd maar de vermelding  van het huwelijk en naam van de wettelijke vader zijn niet leesbaar.

    Ik vind moeder en kind terug in het bevolkingsregister voor de periode 1856-1866, maar hier werd een vermelding toegevoegd dat de naam van moeder blijkbaar ‘Van Vaeter’ is, ook geboren te Uccle maar in 1828, alhoewel de geboorteakte nr. 1270 vermeld dat ze 28 jaar is 1860.

    Via een geboorteakte van een ander kind binnen hetzelfde gezin, vond ik de huwelijksakte van 1860 terug, tussen Joannes Baptista Gallemaert en Clara Van Vaeter, waar dan weer wordt vermeld dat de het kind Catharina De Graef  erkend en gewettigd werd.

    In het bevolkingsregister voor de periode 1866-1880 wordt Catharina Gallemaert vermeld als dochter van Joannes Baptista Gallemaert en Clara Van Vaeter.

    Wat is de juiste naam van de moeder? De Graef of Van Vaeter?

    Groetjes

    Marc

    #12502
    Sven Vrielinck
    Moderator

    Goedenavond Marc,

    Zeer bijzonder inderdaad. Een verklaring hiervoor heb ik ook niet. Het lijkt erop dat de moeder van naam is veranderd of dat haar eerste naam foutief is.

    Aangezien we niet weten wat hier aan de hand is, zou ik deze persoon met de beide namen aanduiden, zoals in het bevolkingsregister. Misschien duikt ooit nog eens een verklaring op voor deze dubbele naam. Bedankt voor het uitgevoerde opzoekingswerk !

    Groeten,

    Sven

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.