Home Forum Geboorteakten 1840 akte 2014 beroep vader

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #12052
    MarkVD
    Deelnemer

    1840 akte 2014

    Ik lees hier “pennenklaerder” maar dat levert niet direct een resultaat op. Heeft er iemand een beter lezing?
    Alvast dank,
    Mark

    #12053
    Wouter Ronsijn
    Moderator

    Dag Mark,

    Ik lees ook pennenklaerder. We hebben dat beroep al eerder gezien. Collega Sven schreef daarover eerder op dit forum het volgende:

    Volgens de website http://www.beroepenvantoen.nl/Oude-beroepen-P.html was een pennenbereider iemand die schrijfpennen maakt met behulp van bepaalde vogelveren. Wat het werkwoord klaren te maken heeft met dit productieproces, is me ook onbekend. Misschien werd hiermee bedoeld het zuiveren van de pen door het verwijderen van overtollig materiaal ?

    Vriendelijke groeten,

    Wouter

    #12057
    jaaphaasnoot
    Deelnemer

    Dag Mark en Wouter,

    Ik heb eens gekeken wat ChatGPT hierover te zeggen heeft en dat is het volgende (voor wat het waard is):

    “Een “pennenklaerder” (of “pennenklarer”) was een ambtenaar of secretaris die belast was met administratieve en juridische taken, voornamelijk in de vroegmoderne tijd in Nederland. De naam komt van het klaren (d.w.z. opruimen of afhandelen) van pennen, wat destijds een synoniem was voor het schrijven en beheren van documenten en correspondentie. Hun verantwoordelijkheden konden onder meer het opstellen van officiële stukken, het bijhouden van archieven, en het notuleren van vergaderingen omvatten.

    In bredere zin was de rol van een pennenklaerder vergelijkbaar met die van een hedendaagse administratief medewerker of secretaris, maar met een specifieke nadruk op juridische en bestuurlijke taken.”

    De bron van deze informatie zou het Woordenboek der Nederlandse Taal zijn. Ik heb daar geen toegang toe en kan deze informatie niet controleren. Maar misschien kan iemand anders dat wel.

    Groet,

    Jaap

    #12061
    MarkVD
    Deelnemer

    Beste Jaap en Wouter,

    Hartelijk dank voor de opheldering, we zijn weer een wist-je-dat-je rijker. Misschien kunnen we nog wat meer AI inschakelen.

    Mark

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.