Home Forum Geboorteakten Jaar 1862 Akte 2066 Geboorteplaats vader Reageer op: Jaar 1862 Akte 2066 Geboorteplaats vader

JanV
Deelnemer

Dag Sven,
Ik heb nog wat zitten googelen, en met name in de Duitse Wikipedia, ik begon met zoeken naar Berettö, daar vond ik een verwijzing naar Bracovce. Vervolgens gezocht op Bracovce.

Van de Bracovce-site:

“Bracovce (ungarisch Berettő) ist eine Gemeinde im Osten der Slowakei mit 968 Einwohnern (Stand 31. Dezember 2024), die zum Okres Michalovce, einem Teil des Košický kraj, gehört und in der traditionellen Landschaft Zemplín liegt.
(…..)
Bis 1918/1919 gehörte der im Komitat Semplin liegende Ort zum Königreich Ungarn und kam danach zur Tschechoslowakei beziehungsweise heute Slowakei.”

De informatie ziet er betrouwbaar uit, (ook in google maps te vinden) dus ik denk dat in de geboorteakten “Berettö,Hongarije” wordt bedoeld; Dat is dan het huidige “Bracovce, Slowakije”.

Ik vind dit waarschijnlijker dan de eerder gesuggereerde (rivier) Berettyó, er ligt geen stad met de naam Berettö langs de rivier, weleen stad Beretyóújfalu, maar die laatste wijkt te veel af van het vermelde Beretö.

Nog een prettig weekend,
Jan Verberne