Home › Forum › Ontbrekende jaren invoeren › Gent, jaar 7, akte 500
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 maand geleden door
Sven Vrielinck.
-
AuteurBerichten
-
-
9 maart 2026 om 11:56 #14957
Marc De Vlam
DeelnemerGoedemorgen,
In de instructies staat dat indien bij een van de ouders wordt vermeld dat die is overleden en bij de andere ouder staat niets, dat dan kan aangenomen worden dat andere nog leeft.
In deze akte echter is de overleden dochter 91 jaar. De leeftijd van de moeder wordt niet vermeld maar het is zeer twijfelachtig dat die nog in leven is.
Wat noteer ik bij de gegevens van de moeder?
Geldt deze regel wel voor overlijdensakten voor Gent jaar 7? Bijna alle akten waar de vader overleden en de moeder geen getuige is, vermelden wel de moeder maar steeds zonder vermelding van leeftijd en/of ze nog in leven is.
Groetjes
MarcBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken. -
9 maart 2026 om 12:01 #14959
Sven Vrielinck
ModeratorGoedemiddag Marc,
Goed dat je deze vraag stelt. Nee, de instructies gelden niet in deze periode. Omdat de toepassing van de regelgeving afwijkt van wat later werd gevolgd.
Met andere woorden, indien nergens wordt vermeld of iemand nog in leven is, mag je de betreffende cel gewoon blanco laten.
Bedankt,
Groeten,
Sven -
9 maart 2026 om 12:26 #14960
Marc De Vlam
DeelnemerDag Sven,
Ok, bedankt. Ik had deze vraag misschien beter eerder gesteld. Ik zal de gegevens van deze akten aanpassen waar nodig, maar dat zal wel even duren.
Nog een andere vraag in verband met het woonadres. Een aantal akten vermelden geen woonadres van de overledene enkel een adres van een derde persoon waar de overledene stierf. De woonplaats, straat en wijk van de overledene zijn dus niet zeker. Ik heb in die gevallen een “-” in de adreskolommen genoteerd en de plaats van overlijden vermeld in de toelichting, zie bv akte 496 Is dat OK?
Groetjes
MarcBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken. -
9 maart 2026 om 12:30 #14964
Sven Vrielinck
ModeratorExcuses Marc. Ik had eraan moeten denken, maar het is slechts gaandeweg dat je verschillen tussen de perioden in de akten ziet opduiken.
Ja, deze woonadressen zijn inderdaad onzeker. Dat heb je perfect ingevoerd. Merci.
Groeten,
Sven -
9 maart 2026 om 15:15 #14967
Marc De Vlam
DeelnemerDag Sven,
Als de akte niet door de ouder(s) werd aangegeven maar wel vermeldt dat het kind overleed “dans la maison de SES PARENTS” mag ik dan noteren dat ze beide nog in leven waren? Zie bv. akte 4.
Groetjes
Marc -
9 maart 2026 om 15:43 #14968
Sven Vrielinck
ModeratorDag Marc,
Dat klopt. In dat geval mogen we ervan uitgaan dat ze nog in leven zijn.
Groeten,
Sven
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.