Home › Forum › Ontbrekende jaren invoeren › Gent, jaar 7, akte 281, beroep en geboorteplaats
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 maand, 1 week geleden door
Marc De Vlam.
-
AuteurBerichten
-
-
4 maart 2026 om 19:51 #14929
Marc De Vlam
DeelnemerGoedenavond,
Graag advies ivm het vermelde beroep en geboorteplaats, resp. laboureur en Oostacker.
Verwijzen die naar de overledene of naar de vader van de overledene?
Groetjes
MarcBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken. -
5 maart 2026 om 07:29 #14931
Sven Vrielinck
ModeratorGoedemorgen Marc,
Dit is een twijfelgeval. Strict genomen zou het beroep op de vader moeten slaan, maar ik ga er toch van uit dat het om dat van de overledene gaat gezien diens hoge leeftijd. Het zou immers zeer uitzonderlijk zijn dat men in plaats van het beroep van de overledene dat van de vader geeft wanneer de overledene 81 jaar oud is. De geboorteplaats slaat volgens mij eveneens op de overledene.
Groeten,
Sven -
5 maart 2026 om 15:33 #14932
Marc De Vlam
DeelnemerGoedemiddag Sven,
Wat doe ik met akte 285. Is het vermelde beroep dat van de overledene (37 jaar) of van de vader.
Het probleem is dat er zeer veel akten zijn waar de overledene reeds bejaard is maar waar men toch het beroep vermeldt onmiddellijk na de vader van de overledene, zie bv. akte 183. De overledene is 81 jaar maar het beroep wordt bij de vader vermeld.
Bij bejaarde vrouwelijke overledenen wordt meestal geen beroep vermeldt en ook hier wordt het beroep van de vader vermeld, zie bv. akte 256. Hier is het duidelijk dat het beroep bij de vader hoort omdat het een mannelijk beroep is, alhoewel de overledene 80 jaar was.
Maar in geval van volwassen mannelijke overledene is het niet duidelijk bij wie het beroep hoort. Ik ging er altijd vanuit dat het vermelde beroep hoort bij de voorafgaande persoon “de son vivant …”
Wat doe ik nu?
Groetjes
MarcBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken. -
5 maart 2026 om 15:48 #14934
Sven Vrielinck
ModeratorGoedenamiddag Marc,
Bedankt voor deze heldere toelichting. Afgaande op de beroepsvermelding in de overlijdensakte van de 80-jarige dame in akte 256, hoort dat beroep toch bij de vader van de overledene. Blijkbaar noteerde de dienstdoende ambtenaar die beroepen hoewel dat niet door de wet werd gevraagd. Je mag dus mijn voorgaand antwoord negeren en vanaf akte 183 dergelijke beroepsvermeldingen bij de vader noteren, zowel van de mannelijke als vrouwelijke overledenen. Prima gezien.
Groeten,
Sven -
5 maart 2026 om 16:12 #14935
Marc De Vlam
DeelnemerDag Sven,
OK, bedankt.
Groetjes
Marc
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.